فلسفه عبادت در قرآن

قرآن فلسفه نماز را یاد خدا م ىداند؛ « أَقِمِ الصَّلَوةَ لِذِآْرِى »( سوره طه، آیه 14 )
و ذکر خدا را مایه آرامش دلها ؛ « أَلَا بِذِآْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ »( سوره رعد، آیه 28 )
و نتیجه آرامش دل را پرواز به ملکوت. « یَأَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعِى إِلَى رَبِّک » (سوره فجر، آیه28 )

قرآن در مواردى دیگر، دلیل عبادت را تشکر از خداوند میداند:
« اُعْبدوُا رَبَّکُمْ الَّذى خَلَقکُم »( سوره نساء، آیه 1 )
پرستش آنید پروردگارتان را آه شما را آفرید.
« فَلْیَعْبُدُواْ رَبَّ هَذَا الْبَیْتِ الَّذِى أَطْعَمَهُم مِّن جُوعٍ وَءَامَنَهُم مِّنْ خَوْفِ »(سوره قریش، آیه 2)
پس پروردگار این خانه (کعبه) را پرستش کنند که آنان را از گرسنگى و ناامنى نجات داد.
در بعضى آیات به نقش تربیتى نماز اشاره شده است:
« إِنَّ الصَّلَوةَ تَنْهَى عَنِ الْفَحْشَآءِ وَالْمُنکَرِ »( سوره عنکبوت، آیه 45 )
همانا نماز انسان را از زشتی ها و مُنکرات باز مى دارد.
نمازگزار ناچار است که بخاطر صحّت نماز و یا قبول شدن آن، یک سرى دستوراتِ دینى را مراعات کند که رعایت آنها خود زمینه اى قوى براى دورى از گناه و زشتى است. آرى کسى که لباس سفید بپوشد، طبیعى است که روى زمینِ آلوده و کثیف نمى نشیند.
قرآن بدنبال سفارش به نماز میفرماید:
« إِنَّ الْحَسَناتِ یُذْهِبْنَ السَّیِّئَات »( سوره هود، آیه 114 )
همانا کارهاى شایسته، گناهان را از بین میبرند.
پس نماز یک توبه عملى از گناهان گذشته است و خداوند با این آیه به گنهکار امید مى دهد که اگر به کارهاى شایسته همچون نماز و عبادت روى بیاورد بدیهایش محو مى شود.

/ 1 نظر / 14 بازدید
ترابی

با سلام لطفا اگر مطلبی را از جایی می آورید تحقیق کنید ببینید ادرس هایی که داده درسته یا نه . این مطلب فلسفه ی نماز رو از سایت اقامه نماز اوردید درصورتی که همان جا هم ادرس ایات رو اشتباه نوشته مثلا نسائ/1 اشتباهه درستش 21/بقره است نیز 2/ قریش نیست 3و 4 قریشه.